RAMLY BURGER merupakan satu jenama yang amat terkenal di Malaysia. Kalau kita di Malaysia menyebut sahaja daging burger, pastinya ada satu jenama yang sangat dekat dengan hati rakyat Malaysia iaitu 'Ramly Burger'.
Boleh juga dikatakan setiap lapisan masyarakat negara ini tanpa mengira pangkat dan status mengenali jenama produk daging proses pertama yang diusahakan oleh bumiputera ini. Oleh itu penulis rasa tidak keterlaluan kalau dikatakan bahawa disebabkan Ramly Burger, makanan popular dari Barat itu dikenali dan sudah sebati dengan ‘tekak’ orang Melayu khususnya dan masyarakat majmuk dinegara kita amnya.
Sejarah bermula kira-kira 40 tahun lalu tatkala orang keliling tidak lagi percaya idea mempromosikan daging burger di negara ini kerana dikatakan bukan makanan orang Malaysia, seorang pemotong daging di sebuah kedai daging di Kuala Lumpur yakin dengan potensi makanan Barat itu.
Oleh itu dengan tekad mahu meneruskan idea itu disertakan dengan pengalaman hampir lima tahun dalam industri baru iaitu pemprosesan daging, akhirnya menjadikan Pengasas dan Pemilik Kumpulan Ramly, Datuk Ramly Mokni, 61, sebagai satu-satunya individu paling berjaya dalam industri itu. Ketika ini dia mempunyai sebanyak 450 vendor dan juga sebanyak 25,000 gerai burger di 35 cawangan seluruh negara.
Lebih mengujakan apabila kumpulan syarikatnya sedang dalam rancangan menyiapkan kilang memproses bernilai RM1 bilion di Taman Perindustrian Halal Hab di Pulau Indah, Klang, Selangor. Kilang tersebut dijangka siap sepenuhnya pada 2017 dengan pengeluaran tiga kali ganda berbanding sekarang. Ramly Food Industries Sdn. Bhd. yang terkenal dengan produk sejuk beku Ramly Burger akan melabur hampir RM1 bilion bagi membina kilang yang akan dilengkapi mesin automatik sepenuhnya.
Kebanyakan kos bagi pembinaan kilang yang dijangka siap sepenuhnya menggunakan dana dalaman manakala sebanyak RM274 juta menerusi kerjasama dengan Agro Bank dan Bank Pembangunan Malaysia Berhad di bawah pembiayaan bersindiket. Artikel subuh raya ke 3 tahun ini saya menulis dalam "SITNOLO.BLOGSPOT" mengenai sektor pertanian dalam pemprosesan makanan iaitu usahawan burger yang tersohor di Malaysia dengan jenama Ramly Burger untuk dikongsi bersama pembaca.
Kilang baru pengeluaran yang dibina dengan keluasan 8.5 hektar itu bakal dilengkapi dengan kilang pengeluaran enam line bagi fasa pertama, kemudahan depot simpanan sejuk beku, kering serta logistik halal (fasa kedua), pusat latihan, penyelidikan dan pembangunan (RnD) di bawah fasa ketiga.
Bagi fasa pertama terdapat dua bahagian iaitu pembangunan tiga line melibatkan pelaburan sebanyak RM320 juta bagi menampung pengeluaran sebanyak 15 tan per jam, berbanding hanya lima tan per jam di kilang sedia ada di Mukim Batu, Batu Caves, fasa kedua melibatkan pelaburan RM100 juta manakala fasa ketiga melibatkan kos RM400 juta.
Berdasarkan hasil pengeluaran di kilang Mukim Batu ini kami berjaya memperoleh RM80 juta setahun dan menyasarkan keuntungan berlipat kali ganda di kilang baharu kelak kerana kos operasi di situ lebih rendah berikutan penggunaan mesin automatik sepenuhnya.
Ada dinyatakan dimana 70 peratus daripada 100 tan metrik hasil pengeluaran fasa pertama daripada kilang baharu itu akan digunakan bagi menampung permintaan tempatan dimana ini melibatkanvendor dan gerai burger di 35 cawangan seluruh negara manakala 30 peratus untuk tujuan eksport.
Hasil dari pengeluaran fasa kedua pula dijangka memasuki pasaran eksport di enam negara berkepentingan seperti di Thailand, Singapura, Bangladesh, Myanmar, Indonesia dan Kemboja sebelum bersaing di pasaran seluruh dunia. Pihaknya telah merancang tiga hingga enam bulan lebih awal sebelum berlakunya kejatuhan nilai ringgit dengan meminta kerjasama negara pengimport menukar pembayaran mereka kepada mata wang selain dolar Amerika Syarikat (AS).
Kejatuhan nilai ringgit ketika ini memang memberi kesan tetapi kita ada perancangan tiga hingga enam bulan lebih awal, misalnya meminta negara pengimport menukar daripada dolar AS kepada yuan China.
Kita perlu ada perancangan ke hadapan dalam perniagaan ini, jika tidak kita akan mengalami masalah pemprosesan akibat daripada kos yang meningkat. Pada masa ini sebanyak 40 peratus barangan asas bagi menjalankan perniagaan Ramly Burger adalah import dari China seperti kacang soya dan sebahagian daging ayam iaitu apabila harga ayam tempatan lebih mahal daripada harga luar, manakala 60 peratus produk tempatan.
Menyorot perjalanan hidup anak petani kelahiran Tanjung Piandang, Parit Buntar, Perak itu beliau berhijrah ke Sekinchan, Selangor, selepas dibawa abangnya berikutan kehidupan yang susah di kampung (Sila lihat foto disebelah).
Bermula dengan bekerja sebagai buruh dulu Ramly kemudiannya mendapat kerja sebagai pemotong daging di Kuala Lumpur. Beliau yang sejak kecil bercita-cita mahu menjadi seorang doktor tetapi tidak dapat meneruskan pengajiannya kerana keluarga tidak mampu dan akhirnya ‘terjebak’ secara serius dalam bidang pemprosesan daging.
Pada awal penglibatan dalam perniagaan berkenaan, beliau hanya menjalankan perniagaan dengan isterinya, Datin Shala Siah Abdul Manap, selepas setahun mendirikan rumah tangga. Keputusan itu diambil apabila melihat bekalan daging halal yang diproses untuk pasar raya rata-ratanya bukan milik orang Islam dan diragui status kehalalannya.
Bermula daripada itu beliau mula mengusahakan pembuatan daging burger di rumah kami yang terletak di Flat Jalan Haji Hussien, Kampung Baru, bermodalkan RM2,000 tanpa sebarang mesin atau peralatan untuk membuat daging burger. Selepas berjaya proses awal dalam menghasilkan kepingan burger sendiri, beliau terus membuka gerai burger dan mula menjual daging burger siap dimasak dan mentah di semua gerai burger yang saya usahakan iaitu di sekitar Kampung Baru, Chow Kit, Jalan Tunku Abdul Rahman dan Jalan Raja Laut.
Bermula dari pada 200 keping tempahan semakin meningkat sehingga 2,000 keping sehari. Isterinya yang ditugaskan mencincang daging ketika itu bukan menggunakan mesin tetapi dengan pisau sahaja. Paling menyeronokkan adalah setiap kali ada perlawanan bola sepak di Stadium Merdeka maka burger jenama Ramly pasti menjadi makanan wajib dibawa oleh penonton masuk ke stadium kerana semua gerai yang ada di sekeliling stadium itu adalah milik rakan-rakannya.
Antara 5 (Lima) prinsip kejayaan sebelum bergelar sebagai salah satu usahawan bumiputera yang paling berjaya dalam industri pemprosesan daging di negara ini, sedikit pun tidak menjadikan Ramly seorang yang meninggi diri, malah lelaki itu lebih gemar hidup dengan cara sederhana menyebabkan masyarakat tidak menyangka beliau adalah pemilik jenama tersohor itu.
Lebih melucukan dimana ada ramai peniaga burger yang menggunakan produk Ramly tidak mengenali siapa pemilik nama Ramly Mokni, malah sesetengah promoter di pasar raya sering mempromosikan produk dari jenama lain kepadanya.
Beliau memang tidak tonjolkan diri mungkin sebab itu ramai orang tidak mengenali diri beliau. Beliau juga selalu membeli burger dari peniaga yang menggunakan jenama Ramly tetapi ada juga yang tidak mengenalinya dan buat tidak tahu sahaja dengan kehadiran beliau. Namun bila melihat produknya sendiri laris tanpa ada orang mengenali siapa dirinya telah memberi kepuasan dan mendorongnya untuk menghasilkan lebih banyak produk-produk yang berkualiti. Berpegang kepada lima prinsip iaitu jujur, rajin, berusaha bersungguh-sungguh telah membantu orang yang memerlukan dan membayar zakat maka Ramly menitipkan pesanan buat usahawan-usahawan yang baharu berjinak dalam dunia perniagaan.
Lima prinsip itu perlu untuk berjaya kerana walau kaya macam mana pun kita satu hari nanti jika kita tidak berpegang teguh kepada prinsip tersebut, maka peniaga tidak akan bertahan dan nasihat itu juga beliau berikan kepada anaknya yang bakal mewarisi legasi Ramly nanti.
Jika dahulu ada yang tidak percaya hidangan burger mampu menjadi makanan yang akan digemari rakyat negara ini, nampaknya tanggapan mereka silap apabila jenama Ramly berjaya meletakkan makanan segera yang popular di jalanan itu sebagai makanan pertama yang dipilih selepas nasi.
Apa yang penting, usah menilai sesuatu produk itu sebelum mencubanya kerana siapa tahu orang Melayu tidak akan selamanya menikmati belacan, mungkin sampai satu ketika mereka tidak lagi mengenal apa itu belacan kerana tekak terlalu biasa menelan keju bersama daging burger.
Diantara beberapa cabaran dan kejayaan dalam menjalani perusahaan ini adalah sumber bekalan, pemasaran dan rantaian pengedaran. Bagaimana pun oleh sebab kapasiti pengeluaran produk terlalu tinggi maka Ramly mengambil keputusan untuk meluaskan pengeluaran dan mewujudkan sebuah syarikat perusahaan tunggal, iaitu Ramly Burger Enterprises pada tahun 1980 dan memulakan operasi di kilang yang terletak di Kawasan Industri Bandar Tun Razak, Cheras.
Beliau kemudian menubuhkan pula syarikat yang diberi nama Ramly Food Processing Sdn. Bhd. yang juga mempunyai beberapa anak syarikat, antaranya Ramly Food Marketing Sdn. Bhd., Mokni Ramly, Ramly Food Services Sdn. Bhd. Ramly Halal Mart Sdn. Bhd. dan Ramly Halal Kiosk Sdn. Bhd., bagi membantu pengeluaran jenama itu yang semakin mendapat permintaan. Kini tidak hanya tertumpu kepada penghasilan daging burger dilaporkan jenama itu berkembang pesat dengan menghasilkan pelbagai lagi produk makanan sejuk beku dan berasaskan daging, ayam dan hasil laut seperti nuget dan sosej.
Perjalanan perniagaan Ramly bukanlah sentiasa cerah dimana pernah syarikat yang diusahakan itu beberapa kali diduga dengan cabaran hebat dan paling yang tidak dapat dilupakan apabila produk yang dihasilkan didakwa tidak halal pada Disember 2011. Insiden itu bukan sahaja memberi ujian hebat kepada Ramly malah yang lebih menyedihkan adalah nasib pengedar, pemborong dan peniaga yang telah lama menggunakan jenama itu sebagai punca rezeki mereka kerana sudah pasti menjejaskan keseluruhan perusahaan yang diterajui oleh orang Islam.
Memang beliau akui isu tidak halal dalam produk Ramly merupakan dugaan yang sangat besar namun saya percaya jika kita jujur dan mencari rezeki dengan halal, kita akan dilindungi Allah. Ini itu terbukti juga apabila isu berkenaan selesai dalam tempoh seminggu kerana produk Ramly selamat dan bersih.
Sejujurnya beliau sangat sedih apabila kejadian itu berlaku hanya disebabkan berita tanpa usul periksa. Apa yang lebih menyedihkan apabila ada segelintir peniaga yang menggunakan jenama Ramly terpaksa membuang produk-produk yang mereka miliki kerana pelanggan tidak mahu membelinya lagi. Diharap artikel ini memberi info berguna kepada pembaca semua. Wasallam!!!..
BURGER RAMLY... SATU JENAMA...
AMAT TERKENAL...DI MALAYSIA...
SEMUA MAKAN...EBAK RASANYA...
USAHAWAN BURGER..BUMIPUTERA...
Boleh juga dikatakan setiap lapisan masyarakat negara ini tanpa mengira pangkat dan status mengenali jenama produk daging proses pertama yang diusahakan oleh bumiputera ini. Oleh itu penulis rasa tidak keterlaluan kalau dikatakan bahawa disebabkan Ramly Burger, makanan popular dari Barat itu dikenali dan sudah sebati dengan ‘tekak’ orang Melayu khususnya dan masyarakat majmuk dinegara kita amnya.
Sejarah bermula kira-kira 40 tahun lalu tatkala orang keliling tidak lagi percaya idea mempromosikan daging burger di negara ini kerana dikatakan bukan makanan orang Malaysia, seorang pemotong daging di sebuah kedai daging di Kuala Lumpur yakin dengan potensi makanan Barat itu.
Oleh itu dengan tekad mahu meneruskan idea itu disertakan dengan pengalaman hampir lima tahun dalam industri baru iaitu pemprosesan daging, akhirnya menjadikan Pengasas dan Pemilik Kumpulan Ramly, Datuk Ramly Mokni, 61, sebagai satu-satunya individu paling berjaya dalam industri itu. Ketika ini dia mempunyai sebanyak 450 vendor dan juga sebanyak 25,000 gerai burger di 35 cawangan seluruh negara.
Lebih mengujakan apabila kumpulan syarikatnya sedang dalam rancangan menyiapkan kilang memproses bernilai RM1 bilion di Taman Perindustrian Halal Hab di Pulau Indah, Klang, Selangor. Kilang tersebut dijangka siap sepenuhnya pada 2017 dengan pengeluaran tiga kali ganda berbanding sekarang. Ramly Food Industries Sdn. Bhd. yang terkenal dengan produk sejuk beku Ramly Burger akan melabur hampir RM1 bilion bagi membina kilang yang akan dilengkapi mesin automatik sepenuhnya.
Kebanyakan kos bagi pembinaan kilang yang dijangka siap sepenuhnya menggunakan dana dalaman manakala sebanyak RM274 juta menerusi kerjasama dengan Agro Bank dan Bank Pembangunan Malaysia Berhad di bawah pembiayaan bersindiket. Artikel subuh raya ke 3 tahun ini saya menulis dalam "SITNOLO.BLOGSPOT" mengenai sektor pertanian dalam pemprosesan makanan iaitu usahawan burger yang tersohor di Malaysia dengan jenama Ramly Burger untuk dikongsi bersama pembaca.
Kilang baru pengeluaran yang dibina dengan keluasan 8.5 hektar itu bakal dilengkapi dengan kilang pengeluaran enam line bagi fasa pertama, kemudahan depot simpanan sejuk beku, kering serta logistik halal (fasa kedua), pusat latihan, penyelidikan dan pembangunan (RnD) di bawah fasa ketiga.
Bagi fasa pertama terdapat dua bahagian iaitu pembangunan tiga line melibatkan pelaburan sebanyak RM320 juta bagi menampung pengeluaran sebanyak 15 tan per jam, berbanding hanya lima tan per jam di kilang sedia ada di Mukim Batu, Batu Caves, fasa kedua melibatkan pelaburan RM100 juta manakala fasa ketiga melibatkan kos RM400 juta.
Berdasarkan hasil pengeluaran di kilang Mukim Batu ini kami berjaya memperoleh RM80 juta setahun dan menyasarkan keuntungan berlipat kali ganda di kilang baharu kelak kerana kos operasi di situ lebih rendah berikutan penggunaan mesin automatik sepenuhnya.
Ada dinyatakan dimana 70 peratus daripada 100 tan metrik hasil pengeluaran fasa pertama daripada kilang baharu itu akan digunakan bagi menampung permintaan tempatan dimana ini melibatkanvendor dan gerai burger di 35 cawangan seluruh negara manakala 30 peratus untuk tujuan eksport.
Hasil dari pengeluaran fasa kedua pula dijangka memasuki pasaran eksport di enam negara berkepentingan seperti di Thailand, Singapura, Bangladesh, Myanmar, Indonesia dan Kemboja sebelum bersaing di pasaran seluruh dunia. Pihaknya telah merancang tiga hingga enam bulan lebih awal sebelum berlakunya kejatuhan nilai ringgit dengan meminta kerjasama negara pengimport menukar pembayaran mereka kepada mata wang selain dolar Amerika Syarikat (AS).
Kejatuhan nilai ringgit ketika ini memang memberi kesan tetapi kita ada perancangan tiga hingga enam bulan lebih awal, misalnya meminta negara pengimport menukar daripada dolar AS kepada yuan China.
Kita perlu ada perancangan ke hadapan dalam perniagaan ini, jika tidak kita akan mengalami masalah pemprosesan akibat daripada kos yang meningkat. Pada masa ini sebanyak 40 peratus barangan asas bagi menjalankan perniagaan Ramly Burger adalah import dari China seperti kacang soya dan sebahagian daging ayam iaitu apabila harga ayam tempatan lebih mahal daripada harga luar, manakala 60 peratus produk tempatan.
Menyorot perjalanan hidup anak petani kelahiran Tanjung Piandang, Parit Buntar, Perak itu beliau berhijrah ke Sekinchan, Selangor, selepas dibawa abangnya berikutan kehidupan yang susah di kampung (Sila lihat foto disebelah).
Bermula dengan bekerja sebagai buruh dulu Ramly kemudiannya mendapat kerja sebagai pemotong daging di Kuala Lumpur. Beliau yang sejak kecil bercita-cita mahu menjadi seorang doktor tetapi tidak dapat meneruskan pengajiannya kerana keluarga tidak mampu dan akhirnya ‘terjebak’ secara serius dalam bidang pemprosesan daging.
Pada awal penglibatan dalam perniagaan berkenaan, beliau hanya menjalankan perniagaan dengan isterinya, Datin Shala Siah Abdul Manap, selepas setahun mendirikan rumah tangga. Keputusan itu diambil apabila melihat bekalan daging halal yang diproses untuk pasar raya rata-ratanya bukan milik orang Islam dan diragui status kehalalannya.
Bermula daripada itu beliau mula mengusahakan pembuatan daging burger di rumah kami yang terletak di Flat Jalan Haji Hussien, Kampung Baru, bermodalkan RM2,000 tanpa sebarang mesin atau peralatan untuk membuat daging burger. Selepas berjaya proses awal dalam menghasilkan kepingan burger sendiri, beliau terus membuka gerai burger dan mula menjual daging burger siap dimasak dan mentah di semua gerai burger yang saya usahakan iaitu di sekitar Kampung Baru, Chow Kit, Jalan Tunku Abdul Rahman dan Jalan Raja Laut.
Bermula dari pada 200 keping tempahan semakin meningkat sehingga 2,000 keping sehari. Isterinya yang ditugaskan mencincang daging ketika itu bukan menggunakan mesin tetapi dengan pisau sahaja. Paling menyeronokkan adalah setiap kali ada perlawanan bola sepak di Stadium Merdeka maka burger jenama Ramly pasti menjadi makanan wajib dibawa oleh penonton masuk ke stadium kerana semua gerai yang ada di sekeliling stadium itu adalah milik rakan-rakannya.
Antara 5 (Lima) prinsip kejayaan sebelum bergelar sebagai salah satu usahawan bumiputera yang paling berjaya dalam industri pemprosesan daging di negara ini, sedikit pun tidak menjadikan Ramly seorang yang meninggi diri, malah lelaki itu lebih gemar hidup dengan cara sederhana menyebabkan masyarakat tidak menyangka beliau adalah pemilik jenama tersohor itu.
Lebih melucukan dimana ada ramai peniaga burger yang menggunakan produk Ramly tidak mengenali siapa pemilik nama Ramly Mokni, malah sesetengah promoter di pasar raya sering mempromosikan produk dari jenama lain kepadanya.
Beliau memang tidak tonjolkan diri mungkin sebab itu ramai orang tidak mengenali diri beliau. Beliau juga selalu membeli burger dari peniaga yang menggunakan jenama Ramly tetapi ada juga yang tidak mengenalinya dan buat tidak tahu sahaja dengan kehadiran beliau. Namun bila melihat produknya sendiri laris tanpa ada orang mengenali siapa dirinya telah memberi kepuasan dan mendorongnya untuk menghasilkan lebih banyak produk-produk yang berkualiti. Berpegang kepada lima prinsip iaitu jujur, rajin, berusaha bersungguh-sungguh telah membantu orang yang memerlukan dan membayar zakat maka Ramly menitipkan pesanan buat usahawan-usahawan yang baharu berjinak dalam dunia perniagaan.
Lima prinsip itu perlu untuk berjaya kerana walau kaya macam mana pun kita satu hari nanti jika kita tidak berpegang teguh kepada prinsip tersebut, maka peniaga tidak akan bertahan dan nasihat itu juga beliau berikan kepada anaknya yang bakal mewarisi legasi Ramly nanti.
Jika dahulu ada yang tidak percaya hidangan burger mampu menjadi makanan yang akan digemari rakyat negara ini, nampaknya tanggapan mereka silap apabila jenama Ramly berjaya meletakkan makanan segera yang popular di jalanan itu sebagai makanan pertama yang dipilih selepas nasi.
Apa yang penting, usah menilai sesuatu produk itu sebelum mencubanya kerana siapa tahu orang Melayu tidak akan selamanya menikmati belacan, mungkin sampai satu ketika mereka tidak lagi mengenal apa itu belacan kerana tekak terlalu biasa menelan keju bersama daging burger.
Diantara beberapa cabaran dan kejayaan dalam menjalani perusahaan ini adalah sumber bekalan, pemasaran dan rantaian pengedaran. Bagaimana pun oleh sebab kapasiti pengeluaran produk terlalu tinggi maka Ramly mengambil keputusan untuk meluaskan pengeluaran dan mewujudkan sebuah syarikat perusahaan tunggal, iaitu Ramly Burger Enterprises pada tahun 1980 dan memulakan operasi di kilang yang terletak di Kawasan Industri Bandar Tun Razak, Cheras.
Beliau kemudian menubuhkan pula syarikat yang diberi nama Ramly Food Processing Sdn. Bhd. yang juga mempunyai beberapa anak syarikat, antaranya Ramly Food Marketing Sdn. Bhd., Mokni Ramly, Ramly Food Services Sdn. Bhd. Ramly Halal Mart Sdn. Bhd. dan Ramly Halal Kiosk Sdn. Bhd., bagi membantu pengeluaran jenama itu yang semakin mendapat permintaan. Kini tidak hanya tertumpu kepada penghasilan daging burger dilaporkan jenama itu berkembang pesat dengan menghasilkan pelbagai lagi produk makanan sejuk beku dan berasaskan daging, ayam dan hasil laut seperti nuget dan sosej.
Perjalanan perniagaan Ramly bukanlah sentiasa cerah dimana pernah syarikat yang diusahakan itu beberapa kali diduga dengan cabaran hebat dan paling yang tidak dapat dilupakan apabila produk yang dihasilkan didakwa tidak halal pada Disember 2011. Insiden itu bukan sahaja memberi ujian hebat kepada Ramly malah yang lebih menyedihkan adalah nasib pengedar, pemborong dan peniaga yang telah lama menggunakan jenama itu sebagai punca rezeki mereka kerana sudah pasti menjejaskan keseluruhan perusahaan yang diterajui oleh orang Islam.
Memang beliau akui isu tidak halal dalam produk Ramly merupakan dugaan yang sangat besar namun saya percaya jika kita jujur dan mencari rezeki dengan halal, kita akan dilindungi Allah. Ini itu terbukti juga apabila isu berkenaan selesai dalam tempoh seminggu kerana produk Ramly selamat dan bersih.
Sejujurnya beliau sangat sedih apabila kejadian itu berlaku hanya disebabkan berita tanpa usul periksa. Apa yang lebih menyedihkan apabila ada segelintir peniaga yang menggunakan jenama Ramly terpaksa membuang produk-produk yang mereka miliki kerana pelanggan tidak mahu membelinya lagi. Diharap artikel ini memberi info berguna kepada pembaca semua. Wasallam!!!..
BURGER RAMLY... SATU JENAMA...
AMAT TERKENAL...DI MALAYSIA...
SEMUA MAKAN...EBAK RASANYA...
USAHAWAN BURGER..BUMIPUTERA...
0 Response to " Tips Tanaman - MAKANAN - RAMLY BURGER - Sitnoolo.blogspot.com - Sitnoolo.blogspot.com - Sitnoolo.blogspot.com "
Posting Komentar