DFP 1 Tips Tanaman Tiga Fungsi Mesin Pengisar Daun Kelapa Sawit. sitnoolo.blogspot.com | sitnoolo.blogspot.com

Tips Tanaman Tiga Fungsi Mesin Pengisar Daun Kelapa Sawit. sitnoolo.blogspot.com

Bawah Judul
inartikel
Terdapat pelbagai jenis mesin pengisar daun sawit. Minyak sawit banyak terdapat di kawasan tropika seperti di kawasan di Malaysia dan Indonesia. Minyak sawit itu sendiri adalah sangat berfaedah, terutama untuk dijadikan minyak goreng.

Di samping itu, minyak sawit juga boleh digunakan sebagai pelincir, bahan mentega membuat, pembuatan cat, dan industri keluli. Minyak sawit memang boleh menjadi suatu perniagaan yang menguntungkan. Palm meninggalkan daun yang sayang bilamana dibuang atau tidak digunakan oleh mereka yang mempunyai seluruh industri minyak. Kerana ia ternyata, daun atau pelepah kelapa masih dituai.

Oleh kerana itu, untuk menguruskan kelapa sawit diperlukan mesin pengisar. Hal itu dilakukan agar daun atau pelepah kelapa sawit boleh dimaksimalkan dan diubah agar lebih bermanfaat. Jika telah melewati proses di mesin pengisar, maka daun atau pelepah kelapa sawit boleh menjadi makanan ternakan, baja kompos, minyak, dan yang lain. Oleh itu, setiap industri kelapa sawit pastilah memerlukan mesin pengisar.


Berikut tiga fungsi mesin pengisar daun atau pelepah kelapa sawit:

1. Kisar
Mesin pengisar ini boleh mengisar daun atau pelepah kelapa sawit. Daripada dibiarkan menjadi sisa, daun sawit yang sudah digiling boleh menghasilkan daun yang hancur dan lembut yang boleh digunakan untuk makanan ternakan seperti kambing, lembu, atau domba.

2. Menghancurkan
Mesin pengisar boleh digunakan untuk menghancurkan daun atau pelepah kelapa sawit. Daun sawit yang telah melewati proses pemusnahan ini boleh digunakan sebagai baja kompos yang berguna untuk mempersubur tanaman.

3. Memotong
Mesin pengisar juga boleh digunakan untuk memotong daun atau pelepah kelapa sawit. Daun sawit yang telah dipotong boleh menjadi makanan ternakan atau juga boleh digunakan untuk membuat kraf tangan serta digunakan untuk pengganti jerami.

Itulah beberapa fungsi mesin pengisar daun sawit yang tentunya juga dapat menghasilkan sesuatu yang bermanfaat. Semoga berguna untuk kalian, khususnya yang sedang menjalankan perniagaan dalam industri kelapa sawit.

0 Response to " Tips Tanaman Tiga Fungsi Mesin Pengisar Daun Kelapa Sawit. sitnoolo.blogspot.com "

Posting Komentar

close
Click here 2X Close X
kode iklan dfp
Selamat Datang