DFP 1 Tips Tanaman - Asal Muasal Kopi | sitnoolo.blogspot.com

Tips Tanaman - Asal Muasal Kopi

Bawah Judul
inartikel
Tanaman kopi diduga berasal dari Benua Afrika, tepatnya dari Negara Ethiopia. Pada abad ke 9, seorang pemuda bernama Kaldi tidak sengaja memakan biji kopi mentah yang diperolehi dari semak belukar. 

Kaldi merasakan perubahan yang luar biasa setelah memakan biji tersebut lalu dia menceritakan hal tersebut kepada warga sekitar dan merebak hingga berbagai daerah. Biji mentah yang dimakan tersebut merupakan biji kopi (coffee bean) atau sering disebut dengan "bean". Selain coffee bean atau bean, penyebutan lainnya kedai, qawah, buni, mbuni, koffie, akeita, kafe, kava dan kafo.
Pada abad ke 10 biji kopi dimasukkan sebagai kumpulan makanan oleh beberapa suku di Ethiopia.

Umumnya, mereka memasak biji kopi bersama-sama dengan makanan pokok seperti daging atau ikan. Apabila negara-negara Islam berjaya pada abad ke 15, kajian tentang kopi terus dilakukan.
Berdasarkan penelitian, kopi ternyata berpotensi sebagai ubat-ubatan dan sebagai penahan rasa ngantuk. Setelah itu, para pedagang Islam terus menyebarkan kopi ke daerah timur.

Pada abad ke 17, biji kopi dibawa ke India dan diitanam oleh beberapa orang. Seterusnya, seorang Benua Eropah.
Pada tahun 1637, kedai kopi (coffee house) pertama kali di Benua Eropah berada di Inggeris. Mereka menyebutnya sebagai Penny Universities, tempat berkumpulnya para bussiness man, pekerja bank dan pekerja lain. Pada abad ke 17 di Inggeris sebuah kumpulan atau rangkaian kerja khusus wanita. Kumpulan ini membuat satu kenyataan bahawa "wanita juga peminum kopi". Selepas tiga bulan, jumlah kedai kopi semakin bertambah. Hingga pada abad ke 19 di Inggeris bermunculan kedai-kedai kopi dan berkembang menjadi sebuah kelab (tempat hangout).

Setelah mengalami stagnasi di Inggeris, kedai kopi merambah ke negara-negara Eropah lain seperti Itali, Jerman dan Perancis. Salah satu kesukaan orang-orang di Paris adalah mengunjungiCafĂ© Procope yang telah ada sejak tahun 1689. Pelbagai orang terkenal banyak mengunjungi tempat ini. Seterusnya kopi menjadi sangat popular di seluruh dunia. 

Bahkan di Amerika, kopi menjadi minuman tradisional rakyatnya. Kopi menjadi menu untuk minuman pagi, petang dan malam. Di sana terdapat istilah Coffee Morning di masyarakat. Ertinya, bahawa masa itu adalah masa yang tepat untuk berbincang-bincang sambil menikmati aroma dan rasa kopi (Sara Perry, 1991).

Kemasukan tanaman kopi ke Indonesia Penyebaran tanaman kopi di Indonesia, khususnya di Pulau Jawa terjadi pada tahun 1700-an. Awalnya sesorang berbangsa Belanda membawa tanaman kopi jenis arabika keBotanic Garden di Amsterdam, Belanda. Pada masa jaman penjajahan Belanda di Pulau Jawa, Sumatera dan Sulawesi. Percubaan pertama dilakukan di kawasan Pondok Kopi, Jakarta. 

Setelah tumbuh dengan baik di sana, tanaman kopi diaplikasikan di Jawa Barat (Bogor, Sukabumi, Banten dan Priangan Timur) dengan sistem tanam paksa. Setelah merebak ke Pulau Jawa, tanaman kopi disebar ke beberapa wilayah di Pulau Sumatera dan Sulawesi. Setelah itu, timbul serangan penyakit karat daun (kedai leaf rust) yang ditemui di Sri Lanka pada tahun 1869. Penyakit karat daun yang menyerang kopi jenis arabika ini disebabkan oleh cendawan Hemileia vastatrix. Kerana itu, kerajaan Belanda menandatangani jenis kopi baru iaitu Liberika. 

Namun selepas ditanam dan dituai, produktiviti jenis liberika justru terlalu rendah. Seterusnya, kerajaan Belanda mendatangkan kopi jenis robusta yang berasal dari Congo, Afrika pada tahun 1900-an. Jenis kopi ini lebih tahan terhadap penyakit karat daun dan mempunyai pengeluaran yang lebih baik berbanding dengan kopi jenis liberika.

3 Responses to "Tips Tanaman - Asal Muasal Kopi"

close
Click here 2X Close X
kode iklan dfp
Selamat Datang